Consument zijn zeer eenvoudig te manipuleren door producenten en winkeliers. Het nieuwste voorbeeld komt van onderzoekers van Boston College in de VS. Zij tonen aan dat toenemende kleurverzadiging van verpakkingen zorgt dat we denken dat producten groter zijn. Verkoop je stroopwafels? Doe er dan vooral een fleurig zakje omheen en ineens denken consumenten dat het jumbowafels zijn.
De onderzoekers verklaren deze invloed door de neiging van verzadigde kleuren om de aandacht te vangen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat verzadigde kleuren bij de mens opwinding stimuleren, we worden er vrolijk van. Maar dit onderzoek gaat verder. Vraag mensen om het zeer kleurige product te beoordelen en ze kijken er gunstiger tegenaan. De bereidheid om (meer) voor dat product te betalen is hoger.
Mag een consument zelf een verpakking vullen, met bijvoorbeeld vloeibaar wasmiddel, dan tappen ze een fles met een hogere verzadiging meer dan een fletse fles. Volgens de onderzoekers heeft dat ‘implicaties voor esthetiek, ontwerp, sensorische marketing en aanverwante onderwerpen’. Met andere woorden: verwacht in de toekomst nog meer zeer kleurige producten in de supermarkt, die allemaal schreeuwen om aandacht.
De supermarkt zelf moet dan wel een stukje gaan aanbouwen. Dezelfde studie, verschenen in het Journal of Consumer Research, toont aan dat de omgeving van fleurige producten kleiner lijkt. Dat is dus de winkel om de producten heen. (bron: Faqt)