Koop lokaal?

De laatste jaren worden we regelmatig gepushd om lokale producten te kopen bij lokale winkeliers. Nu is daar op zich niets mis mee, want lokale producten hebben vaak de beste kwaliteit. Denk bijvoorbeeld aan onze kasgroenten: kasbonen of een kasbloemkooltje is toch veel beter te hachelen dan zo’n slap type uit de supermarkt. Laat staan de diepvriesversie.
Ook is er wat voor te zeggen om producten bij de lokale winkelier te kopen. Je bent geen nummer, ze herkennen je vaak. En alhoewel de prijs iets hoger is, is de servicegraad vaak beter. Vaak, niet altijd.

Ik hanteer mijn eigen stelregel. Als een apparaat uitvalt en ik heb snel een nieuwe nodig, dan koop ik graag lokaal. Mits de verkoopprijzen niet al te veel verschillen. Is mijn fototoestel kaduuk, dan hoef ik niet op stel en sprong een nieuwe te hebben. Dan kan het interessant zijn voor mij om even verder te kijken. Zo heb ik ooit een fotocamera gezien bij de lokale winkelier voor 570 euro, die ik elders voor 360 euro kon kopen.

Anders is het als je wasmachine stuk gaat. Ik zag bij de lokale witgoedhandelaar een Pelgrim wasmachine voor een leuke prijs. Ik naar de winkel. Toen werd mij die Pelgrim afgeraden. Ik vroeg hen om advies voor een goede, maar betaalbare wasmachine. De verkoopster bood me een (te) dure Bosch machine aan. Niet geluisterd dus.

Nu kan je dat een incident noemen. Maar toen ik enkele jaren later me oriënteerde op een nieuwe combimagnetron zag ik dat de draaischijf in de nieuwe magnetron verdwenen was. De combimagnetron ziet er tegenwoordig uit als een oven. Dat geeft veel meer ruimte voor een product om het te ontdooien of te bakken. Ik weer naar dezelfde lokale witgoedboer, alwaar ik met de gevonden informatie vroeg om een combimagnetron zonder draaischijf. De verkoper kwam, wederom, met een (te) dure combimagnetron mét draaischijf. Dan hoor ik u zeggen: maar de service is zo goed. Niet dus. Diezelfde witgoedboer vraagt voorrijkosten, als u, vanwege de grootte of zwaarte, het product aan huis geleverd wilt hebben. En het product voor u installeren zoals vroeger? Dat kan wel, maar dat valt niet onder service, met andere woorden daar betaalt u extra voor.

Ik ben uiteindelijk verder gaan zoeken en kwam Coolblue op internet tegen. Een zaak die begon met zijn handel op internet, maar inmiddels fysieke winkels heeft. Dus naar Rotterdam, alwaar de verkoper gespecialiseerd in huishoudelijke apparaten geen antwoord had op mijn vraag waarom de draaischijf verdwenen was en zijn chef erbij haalde. Zij wist me niet alleen het antwoord te geven, maar gaf ook aan dat ik een goede keuze had gemaakt. Maar dat er andere apparaten met andere extra functies beschikbaar waren, die wellicht ook interessant konden zijn. Ik heb uiteindelijk het product aangeschaft voor een prachtige prijs, bijna de helft van de prijs die de lokale winkelier aanbood. De verkoopster vroeg me vervolgens op welke dag en welk dagdeel zij de combimagnetron gratis konden brengen. En zij zouden ook de oude combimagnetron desgewenst gratis meenemen. Coolblue heeft het dus wel goed begrepen.
Het ons-kent-ons wordt wel moeilijker, gezien het bewonersaantal van Westland. Hoe het wel moet, laat de poelier op de Naaldwijkse markt zien. Niet echt een lokale winkelier, maar iemand met verstand van zaken, een kwalitatief goed en betaalbaar product en sympathiek personeel, die de moeite neemt om je te kennen. Op een woensdag vertelde de verkoopster, dat ze me had gezien op de kerstmarkt. Ik had haar niet gezien, terwijl ik daar nota bene als vrijwilliger de boel in de gaten hield!

Nadat ik medisch behandeld was, vroeg het personeel elke week hoe het met me ging. En niet op zijn Amerikaans: “How’re yóu doing” (Een vraag, waar ze geen gedetailleerd antwoord op verwachten). Zelfs een half jaar na dato vragen ze het nog steeds.
Zo ziet u maar dat een betrokken winkelier niet altijd een lokale winkelier is.


Gerard van Daalen