De waarheid over de voedingsmiddelenindustrie is onsmakelijk. Er is geen andere conclusie mogelijk na het lezen van Marion Nestle’s nieuwe boek Unsavory Truth. Wetenschap en publiek worden bespeeld met strategieën uit het playbook (draaiboek), winst is het enige dat telt. Probeer het maar oneens met haar te zijn.
Voor wie geregeld Foodlog leest, is Marion Nestle geen onbekende naam. De Amerikaanse voedingsdeskundige is inmiddels met emeritaat als hoogleraar aan de universiteit van New York, maar ze is in de Verenigde Staten nog altijd een van de belangrijkste stemmen in het debat over voeding en gezondheid en alles wat daarmee te maken heeft.
Dit zijn de strategieën uit het playbook die bedrijven hanteren volgens Nestle:
– Zaai twijfel over de wetenschap
– Bekostig onderzoek om gewenste resultaten te produceren
– Geef kadootjes en adviesbaantjes
– Gebruik belangenbehartigers (front groups)
– Bevorder zelfregulering
– Zeg dat individuele verantwoordelijkheid het belangrijkst is
– Bestrijdt critici en ongunstige wetgeving via de rechtbank
(bron: Foodlog/Stam)