Iets kopen of verkopen via Marktplaats? Zorg dat u geen slachtoffer wordt van oplichting. Want oplichters verzinnen van alles: van fop-verzendlabels, tot en met nep-tikkies, dit zijn momenteel de meest voorkomende trucs van fraudeurs op een rij.
1. Geld opnemen van je ABN-AMRO-rekening
Allereerst een vrij nieuwe truc waar de politie voor waarschuwt. Bij deze vorm van oplichting vraagt de dader je om ter verificatie op een link te klikken. Doe dit niet! Door op de link te klikken, geef je de dader de kans om in te loggen op de bankieren-app.
De dader moet vervolgens een identificatiecode invullen in de app en vult daar zijn eigen telefoonnummer in. Daarna kan de oplichter direct geld van uw rekening pinnen bij een Geldmaat. Slachtoffers ontvangen via sms een bericht dat er een nieuw telefoonnummer is toegevoegd.
De ABN AMRO is op dit moment de enige bank waarbij men pin- en pasloos geld kan opnemen bij automaten van Geldmaat. Het is waarschijnlijk dat meer banken en geldautomaten in de toekomst deze mogelijkheid gaan bieden.
2. Gelijk Oversteken Service
In 2020 introduceerde Marktplaats de optie Gelijk Oversteken Service (GOS). Die mogelijkheid moet producten (ver)kopen juist veiliger maken, maar slimme oplichters maken er misbruik van. Koper en verkoper spreken af om de GOS te gebruiken. In plaats van te betalen, stuurt de koper een nep-sms naar de verkoper, die echt van Marktplaats afkomstig lijkt. In de sms wordt bevestigd dat de betaling naar de GOS gedaan is. Ga als verkoper niet op deze sms af. Bekijk altijd de status op Marktplaats zelf. Deze zal bij zo’n nep-sms van een malafide koper op ‘onbetaald’ blijven staan.
3. Verkoper woont ver weg
De verkoper biedt de optie ‘Verzenden of ophalen’ aan in zijn advertentie. De ophaallocatie is een Waddeneiland, dat alleen met de boot te bereiken is. Toch maar laten verzenden dan? Het pakketje komt nooit aan. Gewiekste oplichters zullen bovendien alleen reageren op biedingen van kopers die op behoorlijke afstand zitten van hun eigen ‘woonplaats’.
4. Tikkie
Een andere vorm van fraude die opduikt, is het aftroggelen van inloggegevens voor bankrekeningen via een Tikkie (een betaalverzoek). Dat gaat zo: een potentiële koper meldt zich bij jou, de verkoper. De koper vraagt naar je telefoonnummer om je een WhatsAppbericht te kunnen sturen. Vervolgens zegt hij of zij in het verleden slechte ervaringen met Marktplaats te hebben gehad. Daarom wil deze persoon graag voor de zekerheid een bevestiging dat je te vertrouwen bent. Om dit te bewijzen vraagt hij je om 0,01 euro over te maken via Tikkie. De link die je vervolgens krijg, lijkt erg op een echte link van Tikkie. Maar als je erop klikt, word je doorverwezen naar een nep-site. Vul je daar je bankgegevens in, dan krijgt de koper die in handen.
5. Een verzendlabel van PostNL
Lijkt op de truc hierboven, maar in plaats van een betaling vragen ze alvast een verzendlabel van PostNL te regelen. Is vooral gericht op verkopers. De nepkoper meldt zich via WhatsApp of SMS en wil zaken doen. Om dat te bevestigen, vragen ze alleen om via PostNL een verzendlabel aan te vragen. Als bewijs dat je ook echt gaat versturen. Voor dat label sturen ze een link, als je daar op klikt kom je in dit scherm:
Als je op erop klikt, ga je niet naar de bankieren app, maar volgt een scherm dat lijkt op de de MijnING internetbankieren omgeving
Dat lijkt echt, maar is nep, want terwijl je inlogt, kijken de oplichters mee. Zo hebben ze uw gegevens om in te loggen te pakken. Daarna volgt een extra autorisatiescherm met aanvullende vragen over geboortedatum en bankpasnummers. Met die gegevens, installeren de oplichters razendsnel een nieuwe internetbankieren app op een eigen mobiele telefoon en kunnen ze daarmee hun gang gaan. De schermen zijn bedrieglijk echt, maar de bank zal nooit dergelijke gegevens vragen. Dat een betaalfunctie niet direct de app op de mobiele telefoon opent, maar verwijst naar iets dat lijkt op mijnING is ook al verdacht. Bent u slachtoffer? Neem direct contact op met het alarmnummer van de bank, dat kan ook buiten kantooruren, want deze oplichters zijn juist dan actief. Soms kan de bank de rekening nog op tijd blokkeren.
Meer weten over deze truc? Het programma Opgelicht besteedde er eerder aandacht aan.
6. Identiteitsfraude
Stuur nooit een foto van je identiteitsbewijs, bankafschrift of bankpas naar een (ver)koper als deze daarom vraagt. Een koper kan dat bijvoorbeeld vragen omdat hij wil controleren of je wel betrouwbaar bent. Trap er niet in. Ook niet als de andere partij zelf eerst een kopie stuurt. Daarmee loop je een groot risico slachtoffer te worden van identiteitsfraude.
7. ‘U krijgt uw geld terug’
Je bent opgelicht. Je hebt geld overgemaakt, maar geen product ontvangen. De brutale oplichter stuurt je een bericht waarin hij je twee opties geeft. Optie 1: Je krijgt je geld terug, min twintig euro. Zie dat maar als ‘leergeld’ staat er in het bericht. Optie 2: Je doet aangifte en sluit achter in de rij aan, samen met duizenden andere gedupeerden. De politie adviseert om in dit geval altijd aangifte te doen. Hoe kun je voorkomen dat je de dupe wordt van deze truc? Lees dit artikel.
8. Vals geld
De politie waarschuwt er regelmatig voor: vals geld. Met name bij producten die enkele honderden euro’s kosten, loop je het risico vals geld te krijgen in plaats van echt geld. Neem bij een contante betaling altijd de tijd om bankbiljetten te inspecteren op echtheid. In dit artikel lees je wat de zichtbare en ‘onzichtbare’ kenmerken van een bankbiljet zijn.
9. Beroving
Het gebeurt zo’n vier tot vijf keer per maand, aldus de politie: een Marktplaats-roof. Het overkwam een vrouw uit Helmond in 2019 bijvoorbeeld. Ze had een Rolex-horloge op Marktplaats gezet. Een man zou het bij haar thuis op komen halen. De verkoopster kreeg in haar huis een pistool op haar hoofd en de man ging er met het horloge vandoor zonder te betalen. Hoe voorkom je zoiets? Spreek op een openbare, drukke plek af, aldus de politie tegen RTLZ.
10. Printscreen
Een koper stuurt een printscreen waarin te zien is dat hij of zij geld naar je over heeft gemaakt. Het product heeft de koper. ‘Kun je het niet vast opsturen?’, wordt er gevraagd. ‘Het is immers toch al betaald’. Niet dus. Zo’n ‘screenshot’ is makkelijk na te maken in een programma als Photoshop. Jij stuurt het product op, maar de betaling ontvang je nooit. Dit voorkom je door het product écht pas op te sturen als de betaling op jouw rekening staat.
Voorkomen dat je wordt opgelicht? Lees deze tips.
Bron: Consumentenbond